TikTok – nouseva somealusta
TikTok on tämän vuoden kuumin somealusta! Palvelu on tunnettu aikaisemmin myös nimellä Musica.ly. TikTokin emoyritys osti Musica.lyn vuonna 2017 ja alkoi kehittää alustaa kovaa tahtia. TikTokin perusideana on taltioida erilaisia lyhyitä videoita ja jakaa niitä näppärästi palveluun puhelimella. Videoihin voi lisätä esimerkiksi tehosteita tai musiikkia suoraan jo kuvatessa. Erilaiset haasteet, joita suorittaa, ovat TikTokissa suosittuja. Omaa luovuutta voi käyttää lähes rajattomasti sisällön luomisessa. TikTok on täysin riippumaton Facebookin ja Googlen alustoista, ja kilpailee suosiosta etenkin YouTuben ja Instagramin kanssa.
TikTokissa julkaistaan pääpainoisesti huumoripitoista sisältöä. Alusta on onnistunut tuomaan mukanaan jotain erilaista ja kiinnostavaa somekanavien kentälle. Leikkisyys ja hassuttelu kuuluvat vahvasti TikTokin maailmaan. Videoiden editointi on tehty alustalla helpoksi, eikä sovelluksen lataaja tarvitse tunteja sen opetteluun. Tämä voi olla yksi syy, miksi alusta nousi viime vuoden lopulla globaalisti suureen suosioon.
TikTokin räjähdysmäinen suosio
Kuukausitasolla TikTokilla on yli 500 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Eniten käyttäjiä löytyy Intiasta, Kiinasta ja Yhdysvalloista, mutta myös Suomessa latausten määrä on viimeisen vuoden aikana triplaantunut. Aktiivisten käyttäjien määrässä TikTok on jo ohittanut Snapchatin, Linkedinin ja Twitterin.
TikTok on myös yksi maailman ladatuimmista mobiiliappeista. Viime marraskuussa sovelluksen lataukset ylittivät 1,5 miljardia. Pelejä lukuunottamatta, TikTok on maailman kolmanneksi ladatuin sovellus. Tällä hetkellä TikTokin yrityskäyttö on vielä suhteellisen pientä, mutta tulee hyvin todennäköisesti kasvamaan kuluvan vuoden aikana.
Ensi viikolla sukelletaan syvemmin tämän somealustan maailmaan ”Miten otan TikTokin käyttöön?” – blogitekstin myötä!
Lähteet: TikTok, SensorTower, Statista