• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Yritys
  • Palvelut
  • Tietoturva
  • Yhteystiedot
  • Kirjaudu
  • Blogi
Sollertis
SuomeksiIn EnglishEesti keelрусский

Sollertis Blogi

Blogi / Sollertis / Diginaiset / Järjestä menestyvä Facebook-kilpailu

Järjestä menestyvä Facebook-kilpailu

Järjestä menestyvä Facebook-kilpailu

27.8.2017 Joanna Niininen

JaaTweet

    Tilaa ilmainen uutiskirjeemme. Tarjoamme hyödyllisiä vinkkejä ja tarjouksia.
    Sähköpostiosoite
    Sähköposteissamme on aina linkki, jolla voit poistua postituslistaltamme. Rekisteriseloste

    Arvonta on yksi tapa toteuttaa Facebook-markkinointia. Arvonta voi olla yksi työkalu yrityksesi sivun strategista seuraajamäärän kasvattamista. Kilpailun tai arvonnan järjestämiseen on useita tapoja. Voit ohjata liikennettä kotisivuillesi täyttämään lomakkeen, tehdä kilpailulle välilehden Facebookiin tai toteuttaa kisan aikajanallasi. Kilpailujen tavoitteena on yleensä yhteystietojen kerääminen tai seuraajamäärien kasvattaminen.

    Tällä kertaa pureudumme arvonnan järjestämiseen omalla aikajanalla, koska kilpailut ovat yksi nopeimmista tavoista kasvattaa yrityssivujen seuraajien määrää. Päivityksiesi levitessä tykkääjille ja tykkääjien kavereille, tavoitat nopeasti suuren joukon ihmisiä.

    Lisää Facebook-markkinoinnista:
    Facebook-markkinointi
    Miten aloitan Facebook-markkinoinnin?
    Kuinka yrittäjä voi hyödyntää Facebook-ryhmiä?

    Valitse mielenkiintoinen palkinto

    Palkinnon ei tarvitse olla satojen eurojen arvoinen. Jo muutaman kympin arvoiset palkinnot keräävät helposti satoja osallistujia.

    Jotta palkinto houkuttaisi oikeanlaista kohderyhmää, voit arpoa oman yrityksesi tuotteen, esimerkiksi ilmaisen kokeilun tai tuotepalkinnon. Mikäli palkintona on fyysinen tuote, oletus on, että postitat sen voittajalle. Mikäli et halua postittaa palkintoa, muista kertoa siitä kilpailun päivityksessä, esimerkiksi näin: ”Arvomme kilpailun voittajan 10.10.2018. Palkinto on noudettavissa toimistoltamme.” Jos palkinto on postitettavissa, pohdi ensin, onko voittajan rajoittamisesta enemmän haittaa kuin hyötyä näkyvyydellesi.

    Mikäli tuotteesi tai palvelusi eivät houkuttele massoittain tykkääjiä tai niitä ei voi arpoa, valitse jokin massoja houkuttava tuote. Tuote voi olla esimerkiksi repullinen karkkia, laatikollinen lakuja tai leffaliput. Valitse jotain sellaista, jonka uskot houkuttavan oikean ikäistä ja tyyppistä kohderyhmää.

    Lisää toimintakehote

    Facebookin algoritmimuutoksen vuoksi on syytä ottaa huomioon, kuinka osallistujia houkutellaan kilpailuun. ”Tykkää, jaa ja kutsu kaverisi mukaan” – tyyppiset kehotteet kannattaa jättää käyttämättä, sillä ne ovat nykyään kiellettyjä Facebookin säännöissä. Facebook saattaa vähentää julkaisusi näkyvyyttä, jos erehdyt käyttämään kyseisiä sanoja kilpailutekstissäsi.

    Toimintakehote kannattaa silti lisätä, jotta mahdollisimman moni osallistuisi kilpailuusi. Tykkäämisen, jakamisen ja kutsumisen voi helposti kiertää vaikkapa osallistujia aktivoivalla kysymyksellä.

    Mikä on lempikarkkisi? Kerro se meille, ja repullinen karkkia voi olla juuri sinun!

    Muista kertoa arvonnassasi, milloin ja miten voittaja valitaan.

    Arvomme kaikkien vastanneiden joukosta yhden onnellisen karkkirepun voittajaksi.

    Kilpailu ei pyöri ikuisuuksia, kun asetat sille selkeän aikarajan.

    Arvonta suoritetaan 10.10.2018.

    Kilpailun säännöt

    Facebook valvoi aiemmin tarkasti, että arvonnat noudattivat sääntöjä erityisesti osallistumistavan suhteen.

    Kampanjoita voidaan hallita Facebookissa sivuilla tai sovelluksissa. Henkilökohtaisia aikajanoja ja kaveriyhteyksiä ei saa käyttää kampanjoiden hallitsemiseen (esimerkiksi ”jaa aikajanallasi ja osallistu”- tai ”jaa kaverisi aikajanalla ja osallistut useammin”- ja ”osallistu merkitsemällä kavereitasi tähän julkaisuun” -tyyppiset kehotukset on kielletty).
    Lähde: Facebook-sivujen käyttöehdot

    Säännöt vaativat, että kampanjan on ilmoitettava, ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä se liity mitenkään Facebookiin. Tämä on yleisesti tuntunut lyhentyvän muotoon Facebook ei ole mukana arvonnassa.

    Valvonta on tuntunut höllentyvän, koska pitkään aikaan en ole enää törmännyt poistettuihin arvontapäivityksiin, vaikka ne vaatisivat kommentoimaan ystävän nimen tai jakamaan päivityksen omalla aikajanalla.

    Kannattaa kuitenkin tarkastaa Facebookin viralliset säännöt kampanjoiden teosta, etenkin jos järjestät isompaa arvontaa, jotta vältyt yllätyksiltä. Sääntöjä kannattaa noudattaa, koska Facebookilla on oikeus poistaa niitä rikkova päivitys tai sivu.

    Muista kertoa kilpailun päivityksessä omat sääntösi. Pidä kilpailu mahdollisimman yksinkertaisena ja kerro, mitä kilpailuun osallistuminen vaatii.

    Osallista ja kutsu ihmiset tykkäämään sivustasi

    Arvontaan tai kilpailuun osallistuneita tulee yleensä eniten heti, kun kilpailu julkaistaan. Tämän jälkeen uusien osallistujien määrä pienenee nopeasti. Saat uutta puhtia kilpailuusi kommentoimalla päivitystäsi tai mainostamalla sitä.

    Enää kaksi päivää arvonnan päättymiseen. Kommentoi kaverisi nimi, jonka kanssa jakaisit palkinnon.

    Kilpailuun reagoineet näet klikkaamalla osallistujamäärää

    Klikkaamalla tykänneiden määrää päivityksessä pääset kutsumaan heidät tykkäämään myös sivustasi. Käy läpi päivityksestäsi tykänneet, ja kutsu heistä kaikki tykkäämään sivustasi.

    Muista kutsua arvontaan osallistuneet tykkäämään sivustasi

    Arvonnan voittajan valitseminen

    Pienissä arvonnoissa voit valita voittajan vaikkapa silmät kiinni tökkäämällä. Entä kuinka voittaja valitaan reilusti, jos osallistujia on tuhansia? Onneksi siihen on olemassa työkaluja. Yksi niistä on Woobox, josta saat arvontatoiminnon käyttöön ilmaiseksi.

    Luo tili Facebook-tunnuksellasi osoitteessa woobox.com. Kirjauduttuasi sisään, klikkaa kohtaa Posts, jolloin näet kaikki tilisi päivitykset. Mikäli sinulla on useampi yritystili, voit vaihtaa tiliä klikkaamalla oikeasta yläreunasta yrityssivusi kuvaketta tai nimeä. Jos haluamasi sivu ei näy Other Businesses -kohdan alla, klikkaa Browse All -linkkiä.

    Klikkaa Wooboxissa Pick Winner-nappia arvonnan kohdalla

    Löydettyäsi oikean päivityksen, paina Pick Winner-painiketta. Voittajan voit valita joko päivitykseen reagoineista, kommentoineista tai molemmista.  Voit myös rajata voittomahdollisuuksia niin, että yhdellä henkilöllä on yksi mahdollisuus voittaa.

    Voit valita haluatko arpoa voittajan kommentoineiden, tykänneiden vai molempien joukosta

    Asetettuasi ehdot, paina Pick A Winner -nappia. Arvontasi voittaja on nyt valittu reilusti kaikkien osallistuneiden joukosta!

    Kaikki kilpailut eivät aina etene odotetusti, ja kokeilemalla oppii mestariksi. Aloita pienesti. Kun löydät sinun yritykselle toimivan tavan arvontojen järjestämiseen, ota isompi tavoite tähtäimeen.

    Lisää vinkkejä Facebook-markkinointiin löydät kirjoittamastani kirjasta Somestrategia – opas yrittäjälle. Kirjassa on paljon vinkkejä Facebookin tehokäyttöön yrityksessä.

    • About
    • Latest Posts
    Joanna Niininen
    Joanna Niininen
    Toimin Sollertiksen toimitusjohtajana. Olipa kyseessä palvelin- tai digmarkkinointiasia, niin olen oikea henkilö auttamaan. Teen nopeasti ideoista toteutettavia ja tulosta tuottavia askelia.

    Lue lisää blogitekstejäni:

    Tietoturva-asiat kuntoon Sollertiksen avulla.

    4 kysymystä ja vastausta palveluidemme tietoturvasta

    Tietoturva on aihe, josta meillä Sollertiksella puhutaan jatkuvasti. Se on koko yrityksemme elinehto. Tietoturvaa pidetään kuitenkin valitettavan usein itsestäänselvyytenä. Jos ...
    Lue Lisää

    Verkkosivut vaativat päivitystä ja ylläpitoa

    Jos verkkosivusi on tehty vuosi tai pari takaperin ja sen jälkeen niitä ei ole päivitetty tai ylläpidetty, niin nyt on ...
    Lue Lisää
    Sollertiksen toimitusjohtaja Joanna Niininen pitelee kirjoittamaansa Somestrategia - Opas yrittäjälle kirjaa.

    Digiajan äiti somettaa ja shoppaa verkossa

    Elämä on pyörinyt vauvan ympärillä viimeisen vuoden ajan. Raskaana ollessa vointi oli niin huono, että kotoa ei juuri tullut lähdettyä, ...
    Lue Lisää
    Uusia työkaluja diginaisille

    AppSumosta diginaisille uusia työkaluja

    AppSumo *) on yhteisö, jonka kautta saat edullisesti erilaisia verkkosovelluksia käyttöösi. Sivusto tekee diilejä ohjelmistokehittäjien kanssa siten, että ulosmyyntihinta sovellukselle ...
    Lue Lisää
    Joanna Niininen
    Latest posts by Joanna Niininen (see all)
    • 4 kysymystä ja vastausta palveluidemme tietoturvasta - 28.10.2020
    • Verkkosivut vaativat päivitystä ja ylläpitoa - 27.9.2020
    • Digiajan äiti somettaa ja shoppaa verkossa - 10.7.2020

    Kategoria: Diginaiset, Neuvot ja vinkit

    Lukijan vuorovaikutus

    Vastaa Peruuta vastaus

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

    Ensisijainen sivupalkki

    Kategoriat

    • Digisurffari
      • Yleinen
    • Sollertis
      • Asiakaspalvelu
      • Data security
      • Diginaiset
      • Käytettävyys
      • Kuulumiset
      • Neuvot ja vinkit
      • Organisaatio
      • Rekrytointi
      • Suosituimmat
      • Tiedotteet
      • Tietoturva
      • Vapaa-aika
      • WordPress

    Palvelut

    • Konesalipalvelut
    • Viestintäratkaisut
    • IT-tukipalvelut
    • Laitteet- ja elinkaaripalvelut
    • Hosting-palvelut

    Kirjaudu

    • Palveluportaali
    • Hallintapaneeli
    • Webmail

    Tietoturva

    • Varmuuskopiointi
    • Valvonta- ja käytettävyyspalvelu
    • Tiedostopalvelu
    • Virustorjunta
    • Roskapostisuodatus
    • Salasanageneraattori
    • Lataa ohjelmisto

    Blogi

    Sollertis

    Yhteystiedot
    Arkisin klo 9-17
    puh. 020 741 7997
    info@sollertis.fi
    www.sollertis.fi

    Sollertis FacebookSollertis InstagramSollertis LinkedIn