Hyvä webhotelli yritykselle – Näin palvelimen sijainti voi vaikuttaa myyntiisi
Useat yritykset ja miksei yksityisetkin henkilöt ylenkatsovat webhotellin tärkeyttä. Siinä missä hyvä webhotelli voi parantaa verkkopalvelun käyttökokemusta, niin huono palvelin hidastaa hyvinkin suunniteltua sivustoa, heikentää hakukonenäkyvyyttä ja vaikuttaa jopa suoranaisesti myyntiin.
Webhotelli napataan valitettavan usein hintalapun ja oletetun asiakaspalvelukokemuksen perusteella. Kuitenkin yksi tärkeimmistä valintakriteereistä tulisi olla se, että voit tarjota asiakkaillesi tai lukijoillesi paremman verkkopalvelun ja samalla myydä enemmän. Tämähän on se syy miksi webhotelli ylipäätään hankitaan.
Jos olet valmis panostamaan verkkosivujen suunnitteluun ja toiminnallisuuden kehittämiseen, niin mikset myös varmistaisi, että sen käytettävyys ei jää webhotellista kiinni?
Hyvä webhotelli vaikuttaa näkyvyyteesi Googlessa
Ei ole lainkaan harvinaista, että verkkosivustolle navigoi noin puolet kävijöistä suoraan orgaanisten Google-hakujen kautta. Orgaanisella näkyvyydellä tarkoitetaan siis maksutonta näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. Koska käyttäjät vaativat nykyisin verkkopalveluilta yhä enemmän, niin myös Google pyrkii näyttämään nopeimmat sivustot hakutulosten kärkipäässä, kunhan sisältö muuten vastaa asiakkaan hakutermiä.
Vaikka verkkosivuston hakukoneoptimointi muilta osin olisikin hallussa, niin halpa webhotelli voi toimia pullonkaulana verkkosivuston nopeuden osalta. Nopeuteen vaikuttaa muun muassa palvelimen tekniikka ja kaistan nopeus, mutta oleellisin asia on kuitenkin yleensä palvelimen fyysinen sijainti. Halvat ulkomaiset webhotellit sijaitsevat usein isoissa datakeskuksissa toisella puolella maapalloa, jossa käyttämäsi palvelin on lisäksi jaettu useiden verkkopalveluiden kesken. Sivuston latautuminen esimerkiksi Suomessa voi hidastua useita sekunteja jo pelkästään tämän takia.
Testattu Monitis-työkalulla
Yllä olevassa esimerkissä testasin Amazon.com -sivuston latautumista eri sijainneista. Kuten kaavioista näkyy, niin palvelimen fyysinen sijainti voi tehdä suuren eron sivuston latausaikaan.
Nopeampi latausaika pienentää poistumisprosenttia
Yksi suuri ongelma hitaasti latautuvassa verkkosivussa on myös huomattavasti suurempi välitön poistumisprosentti (prosenttiosuus käyttäjistä, jotka eivät jaksa odottaa sivun latautumista). Jos verkkosivuvierailijoista esimerkiksi kolmasosa luovuttaa jo sivun latautuessa, niin tämä tottakai näkyy myös myynnissä. Toisaalta, markkinointiin käytetyistä euroista menee niin ikään lähes kolmannes hukkaan. Jos hyvä webhotelli auttaa sinua pelastamaan näistä käyttäjistä edes osan, niin kalliinkin palvelimen hinta alkaa tuntumaan järkevältä.
Lähde: Google, SOASTA-tutkimus
Googlen tekemän tutkimuksen mukaan optimaalinen latausaika sivulle on alle kolme sekuntia. Tämän jälkeen leikin kesken jättävien käyttäjien määrä kasvaa huomattavasti. Jos asiakkaat joutuvat odottelemaan kohdesivun latautumista lähes kymmenen sekuntia, niin suurin osa luovuttaa ja navigoi suosiolla kilpailijan verkkosivustolle.
Sivuston nopeudella on suora vaikutus myyntiisi
Vaikka sekunnin tai kahden ero latausajassa saattaa nopeasti ajateltuna tuntua merkityksettömältä, niin todellisuudessa se voi ihan oikeasti vaikuttaa myös myyntiisi. Tästä hyvä esimerkki on yhdysvaltalaisen Wallmartin tekemä tutkimus, jossa yhden sekunnin ero sivun latausajassa parhaimmillaan tuplasi sivun konversioprosentin.
Lähde: http://www.webperformancetoday.com/2012/02/28/4-awesome-slides-showing-how-page-speed-correlates-to-business-metrics-at-walmart-com/
Hitaasti toimiva verkkosivusto ei ainoastaan turhauta käyttäjiä, vaan sellaiselta on huomattavasti hankalampaa löytää haluttuja asioita. Jos sopivaan tuotteeseen, palveluun tai kirjoitukseen navigointi ei onnistu jouhevasti, niin riski asiakkaan menettämiseen luonnollisesti kasvaa.
Palvelin ei ole siis yksi turha kuluerä muiden joukossa, vaan niiden välillä on selkeitä eroja. Hyvä webhotelli vaikuttaa suoraan sivustosi nopeuteen ja siten verkkopalvelusi kautta tehtyjen yhteydenottojen ja kauppojen määrään. Webhotellia valitessa usein saat juurikin sitä, mistä olet valmis maksamaan.