Hyvä webhotelli yritykselle – Näin palvelimen sijainti voi vaikuttaa myyntiisi

Useat yritykset ja miksei yksityisetkin henkilöt ylenkatsovat webhotellin tärkeyttä. Siinä missä hyvä webhotelli voi parantaa verkkopalvelun käyttökokemusta, niin huono palvelin hidastaa hyvinkin suunniteltua sivustoa, heikentää hakukonenäkyvyyttä ja vaikuttaa jopa suoranaisesti myyntiin.

Webhotelli napataan valitettavan usein hintalapun ja oletetun asiakaspalvelukokemuksen perusteella. Kuitenkin yksi tärkeimmistä valintakriteereistä tulisi olla se, että voit tarjota asiakkaillesi tai lukijoillesi paremman verkkopalvelun ja samalla myydä enemmän. Tämähän on se syy miksi webhotelli ylipäätään hankitaan.

Jos olet valmis panostamaan verkkosivujen suunnitteluun ja toiminnallisuuden kehittämiseen, niin mikset myös varmistaisi, että sen käytettävyys ei jää webhotellista kiinni?

Hyvä webhotelli vaikuttaa näkyvyyteesi Googlessa

Ei ole lainkaan harvinaista, että verkkosivustolle navigoi noin puolet kävijöistä suoraan orgaanisten Google-hakujen kautta. Orgaanisella näkyvyydellä tarkoitetaan siis maksutonta näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. Koska käyttäjät vaativat nykyisin verkkopalveluilta yhä enemmän, niin myös Google pyrkii näyttämään nopeimmat sivustot hakutulosten kärkipäässä, kunhan sisältö muuten vastaa asiakkaan hakutermiä.

Vaikka verkkosivuston hakukoneoptimointi muilta osin olisikin hallussa, niin halpa webhotelli voi toimia pullonkaulana verkkosivuston nopeuden osalta. Nopeuteen vaikuttaa muun muassa palvelimen tekniikka ja kaistan nopeus, mutta oleellisin asia on kuitenkin yleensä palvelimen fyysinen sijainti. Halvat ulkomaiset webhotellit sijaitsevat usein isoissa datakeskuksissa toisella puolella maapalloa, jossa käyttämäsi palvelin on lisäksi jaettu useiden verkkopalveluiden kesken. Sivuston latautuminen esimerkiksi Suomessa voi hidastua useita sekunteja jo pelkästään tämän takia.

Sijainti vaikuttaa sivuston latausaikaan

Testattu Monitis-työkalulla

 

Yllä olevassa esimerkissä testasin Amazon.com -sivuston latautumista eri sijainneista. Kuten kaavioista näkyy, niin palvelimen fyysinen sijainti voi tehdä suuren eron sivuston latausaikaan.

Nopeampi latausaika pienentää poistumisprosenttia

Yksi suuri ongelma hitaasti latautuvassa verkkosivussa on myös huomattavasti suurempi välitön poistumisprosentti (prosenttiosuus käyttäjistä, jotka eivät jaksa odottaa sivun latautumista). Jos verkkosivuvierailijoista esimerkiksi kolmasosa luovuttaa jo sivun latautuessa, niin tämä tottakai näkyy myös myynnissä. Toisaalta, markkinointiin käytetyistä euroista menee niin ikään lähes kolmannes hukkaan. Jos hyvä webhotelli auttaa sinua pelastamaan näistä käyttäjistä edes osan, niin kalliinkin palvelimen hinta alkaa tuntumaan järkevältä.

Nopeampi sivun latausaika pienentää poistumisen todennäköisyyttä

Lähde: Google, SOASTA-tutkimus

Googlen tekemän tutkimuksen mukaan optimaalinen latausaika sivulle on alle kolme sekuntia. Tämän jälkeen leikin kesken jättävien käyttäjien määrä kasvaa huomattavasti. Jos asiakkaat joutuvat odottelemaan kohdesivun latautumista lähes kymmenen sekuntia, niin suurin osa luovuttaa ja navigoi suosiolla kilpailijan verkkosivustolle.

Sivuston nopeudella on suora vaikutus myyntiisi

Vaikka sekunnin tai kahden ero latausajassa saattaa nopeasti ajateltuna tuntua merkityksettömältä, niin todellisuudessa se voi ihan oikeasti vaikuttaa myös myyntiisi. Tästä hyvä esimerkki on yhdysvaltalaisen Wallmartin tekemä tutkimus, jossa yhden sekunnin ero sivun latausajassa parhaimmillaan tuplasi sivun konversioprosentin.

Latausaika vaikuttaa konversioprosenttiin

Lähde: http://www.webperformancetoday.com/2012/02/28/4-awesome-slides-showing-how-page-speed-correlates-to-business-metrics-at-walmart-com/

Hitaasti toimiva verkkosivusto ei ainoastaan turhauta käyttäjiä, vaan sellaiselta on huomattavasti hankalampaa löytää haluttuja asioita. Jos sopivaan tuotteeseen, palveluun tai kirjoitukseen navigointi ei onnistu jouhevasti, niin riski asiakkaan menettämiseen luonnollisesti kasvaa.

Palvelin ei ole siis yksi turha kuluerä muiden joukossa, vaan niiden välillä on selkeitä eroja. Hyvä webhotelli vaikuttaa suoraan sivustosi nopeuteen ja siten verkkopalvelusi kautta tehtyjen yhteydenottojen ja kauppojen määrään. Webhotellia valitessa usein saat juurikin sitä, mistä olet valmis maksamaan.

Samuli Mäkelä

VIIMEISIN ARTIKKELI

PiKa Puhtaus – oppeja digimarkkinoinnista ja helpotusta arkeen 

25.03.2024 |

PiKa Puhtaus Oy on vuonna 2011 perustettu siivouspalveluja tarjoava yritys. PiKa Puhtaus tarjoaa koti-, toimitila- … LUE LISÄÄ…

Miten voin hyödyntää Microsoft Copilottia – työkaverina tekoäly

21.03.2024 |

Microsoft Copilot on tekoälyavustaja, joka voi auttaa säästämään aikaa ja tehostamaan työtä. Se on digitaalinen … LUE LISÄÄ…

Kadonneen datan arvet – Varmuuskopioinnilla vältyt katastrofilta

15.03.2024 |

Varmuuskopiotko tarpeelllisia? Turhaa ajan haaskausta, lisää kustannuksia, ohjelmien asennusta, vaivannäköä, ei meille kuitenkaan mitään satu … LUE LISÄÄ…

PK-yrityksen tuet ja rahoitus vuonna 2024

02.02.2024 |

Kaupallinen yhteistyö Sortter Oy Vuonna 2024 yrityksille on tarjolla useita eri rahoituskanavia ja tukimuotoja. Yritystuella … LUE LISÄÄ…

Sähköpostimarkkinointi ohjelma yrityksille – ActiveCampaign

28.12.2023 |

Yrityksille suunnatut sähköpostimarkkinointi ohjelmat tarjoavat monipuolisia työkaluja kampanjoiden suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme … LUE LISÄÄ…

Kesäharjoittelijana

07.07.2023 |

Hei vaan! Olen Laura, opiskelen Ingmanedu Kulttuurialan ammattiopistossa Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoa. Etsin itselleni … LUE LISÄÄ…

Verkkokaupan saavutettavuus mahdollistaa shoppailun kaikille asiakasryhmille

31.05.2023 |

Verkkokaupan saavutettavuus tarkoittaa, että verkkokauppa on suunniteltu niin, että kaikki käyttäjät voivat käyttää sitä yhtä … LUE LISÄÄ…

Saavutettavuus verkkoympäristössä

15.05.2023 |

Kaikilla on varmasti ollut hetkiä, jolloin on tarvinnut apuvälineitä tai muiden ihmisten apua pärjätäkseen päivittäisissä … LUE LISÄÄ…