Hyödynnä Instagramin yritystilin ominaisuudet

Haluaisitko päivittää yrityksesi ajan hermolle myös Instagramissa? Et kuitenkaan ole aivan varma, miten sovellusta käytetään niin, että siitä saisi kaiken mahdollisen hyödyn irti. Lisäksi päänvaivaa aiheuttaa se, että et tunnu tavoittavan oikeita ihmisiä oikeaan aikaan. Ei hätää, olet tullut oikeaan paikkaan! Tässä kolmiosaisessa blogisarjassa perehdytään perinpohjaisesti Instagramin yrityskäyttöön ja käydään läpi askel askeleelta, miten teet yrityksesi Instagram-tilistä houkuttelevan ja informatiivisen niin potentiaalisen asiakkaan kuin yrityksesikin kannalta.

Mikä Instagram-yritystili?

Instagram on tarjonnut yrityksille vuodesta 2016 lähtien mahdollisuuden luoda itselleen yritystilin normaalin tilin sijaan. Instagram-yritystili tarjoaa yrityksille enemmän mahdollisuuksia markkinoida toimintaansa ja kerätä tietoja seuraajistaan kuin normaali tili.

Mitä tällä yritystilillä sitten voi tehdä?

Normaalilla Instagram-tilillä pystyt muun muassa luomaan itsellesi räätälöidyn feedin, postaamaan kuvia sekä videoita ja julkaisemaan tarinoita. Yritystilillä pystyt tekemään kaiken tämän ja vielä enemmän. Seuraavaksi on lueteltu syitä, miksi jokaisen yrityksen kannattaisi muuttaa tilinsä yritystiliksi.

Yhteystiedot kätevämmin löydettävissä

Instagram yritystilissä saat yrityksesi yhteystiedot helposti asiakkaan ulottuville.

Instagram-yritystilillä pystyt sijoittamaan yrityksesi toimialan bioosi, jolloin sivullasi vierailevat henkilöt saavat heti jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä yrityksesi tekee. Lisäksi pystyt sijoittelemaan yrityksesi tiedot, kuten sähköpostin, puhelinnumeron ja osoitetiedot niin, että kiinnostunut voi yhdellä klikkauksella soittaa yritykseesi tai saada reittiohjeet paikan päälle.

Mainosta yritystäsi Instagramissa

Yritystilissä mainostaminen on mahdollista Facebookin mainostyökalun avulla. Tämä vaatii Facebook- ja Instagram-tilien yhdistämistä. Instagramin mainokset ovat tehokas tapa löytää uusia potentiaalisia asiakkaita, sillä Instagram on niin sanotusti ”matalan kynnyksen” some, jossa klikkaukset, jaot, kommentointi ja tykkäykset ovat yleisempiä kuin esimerkiksi Facebookissa. Kun ihmiset ovat herkemmin aktiivisia, on suurempi mahdollisuus, että yhä useampi ihminen näkee julkaisusi ja vierailee sivullasi.

Mainoksen, sekä Facebookkiin että Instagramiin, voit luoda Facebookin mainostyökalulla. Aloita valitsemalla mainoksen tavoite, kohderyhmä ja muoto profiilisi etusivulla kohdasta markkinoinnit. Usein parasta on antaa Instagramin määrittää automaattisesti mainontasi kohderyhmä, joka vastaa jo olemassa olevia seuraajiasi.  Tämän jälkeen markkinoinnille asetetaan budjetti ja päätetään, kuinka kauan haluat mainoksia näyttää. Kun mainoksesi on valmis, voit julkaista sen.

Instagram-yritystilillä pystyt mainostamaan yrityksesi tekemiä julkaisuja ja lisäämään näkyvyyttäsi somessa.

Hyödynnä Instagramin stories-osio linkkeineen

Yksi erittäin kätevä yritystilin tarjoama ominaisuus on mahdollisuus lisätä Instagramin stories-, eli tarinatosioon, swipe-up -linkkejä. Tämä ominaisuus kuitenkin vaatii yli 10 000 seuraajaa toimiakseen, mutta sen saavuttaminen on todellakin mahdollista, kun Instagram-tilisi suosio on lähtenyt lentoon! Linkin taakse on kätevä upottaa esimerkiksi yrityksen omat sivut tai vaikkapa verkkokauppa. Käytännössä linkin lisääminen tarinaan tarjoaa seuraajalle mahdollisuuden vetäistä linkitetyn tarinan kohdalla näytön alalaidasta ylöspäin, jolloin hän pääsee suoraan linkitetylle sivulle.

Ajasta julkaisut valmiiksi

Kun olet luonut itsellesi selkeän strategian ja suunnitelman sosiaalisessa mediassa markkinointiin, tämä toiminto osoittautuu erittäin käytännölliseksi. Toiminnon avulla pystyt ajastamaan luomiasi julkaisuja, jolloin voit etukäteen valmistella esimerkiksi seuraavan viikon tai kuukauden julkaisut. Kun olet luonut ja ajastanut julkaisusi etukäteen, ne päivittyvät yrityksesi Instagramiin automaattisesti asetettuna ajankohtana. Huomioitava on kuitenkin se, että ajastaminen ei onnistu itse Instagram-sovelluksessa, vaan se täytyy tehdä vahvistettujen kolmansien osapuolien ohjelmien kautta, kuten esimerkiksi Laterin.

Seuraa kävijätietoja tarkemmin

Yritystilisi kävijätiedoista pystyt seuraamaan käyttäjätilisi tapahtumia tietyltä aikaväliltä. Tapahtumia ovat esimerkiksi vierailujen määrä profiilissa tai tavoitetut tilit. Lisäksi voit seurata myös sisältöäsi, esimerkiksi syötejulkaisujesi ja päivitettyjen tarinoidesi näyttökertoja.

Yksi tärkeimmistä kävijätietojen tarjoamasta datasta on yrityksesi Instagramin kohderyhmää koskevat tiedot. Instagram kerää tietoa kohderyhmäsi ikäjakaumasta ja sukupuolijakaumasta. Pystyt seuraamaan myös erikseen sekä miesten että naisten ikäjakaumaa. Lisäksi saat tietoa siitä, mihin kaupunkeihin ja maihin seuraajasi ovat keskittyneet. Yritystilin avulla saat lisäksi tietoa siitä, mihin aikaan ja minä päivinä seuraajasi käyttävät eniten aikaa Instagramissa. Ominaisuus on siis todella hyödyllinen päivitysten suunnittelun kannalta.

Seuraavassa blogitekstissä selviää, miten voit vaihtaa normaalin tilisi yritystiliksi, sekä rakennat toimivan bion hyödyntäen Linktree-linkkisovellusta. Blogisarjan toisen osan pääset lukemaan tästä.

Jos tämä blogiteksti herätti kysymyksiä Instagramiin liittyen, ota rohkeasti yhteyttä alla olevalla lomakkeella.

Virhe: Yhteydenottolomaketta ei löytynyt.

VIIMEISIN ARTIKKELI

Kadonneen datan arvet – Varmuuskopioinnilla vältyt katastrofilta

19.3.2024 |

Varmuuskopiotko tarpeelllisia? Turhaa ajan haaskausta, lisää kustannuksia, ohjelmien asennusta, vaivannäköä, ei meille kuitenkaan mitään satu … LUE LISÄÄ…

PK-yrityksen tuet ja rahoitus vuonna 2024

19.3.2024 |

Kaupallinen yhteistyö Sortter Oy Vuonna 2024 yrityksille on tarjolla useita eri rahoituskanavia ja tukimuotoja. Yritystuella … LUE LISÄÄ…

Sähköpostimarkkinointi ohjelma yrityksille – ActiveCampaign

19.3.2024 |

Yrityksille suunnatut sähköpostimarkkinointi ohjelmat tarjoavat monipuolisia työkaluja kampanjoiden suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme … LUE LISÄÄ…

Kesäharjoittelijana

19.3.2024 |

Hei vaan! Olen Laura, opiskelen Ingmanedu Kulttuurialan ammattiopistossa Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoa. Etsin itselleni … LUE LISÄÄ…

Verkkokaupan saavutettavuus mahdollistaa shoppailun kaikille asiakasryhmille

19.3.2024 |

Verkkokaupan saavutettavuus tarkoittaa, että verkkokauppa on suunniteltu niin, että kaikki käyttäjät voivat käyttää sitä yhtä … LUE LISÄÄ…

Canvasta apua ja helpotusta yrityksen graafiseen ilmeeseen

19.3.2024 |

Kaipaatko työkalua, jolla saat luotua näyttäviä somepostauksia, esityksiä ja muuta visuaalista materiaalia yritykselle? Kannattaa ehdottomasti … LUE LISÄÄ…

Harjoittelijasta työntekijäksi – Oonan työntekijätarina

19.3.2024 |

Keväällä 2021 kirjoitin Sollertiksen blogiin blogitekstin harjoittelujaksostani, jonka suoritin opiskellessani kolmatta vuotta Savonian Ammattikorkeakoulussa muotoilun … LUE LISÄÄ…