Digiajan äiti somettaa ja shoppaa verkossa

Elämä on pyörinyt vauvan ympärillä viimeisen vuoden ajan. Raskaana ollessa vointi oli niin huono, että kotoa ei juuri tullut lähdettyä, eikä öisin nukuttua. Vertaistukea tuli etsittyä somesta ja tällöin löysin Facebookista vauvaryhmät. Oli helpottavaa huomata, että en ollut todellakaan ainoa, eivätkä kaikki viimeisillään olevat äidit pumppaa salilla rautaa, niin kuin tietenkin suunnitelmiini etukäteen kuului.

Vauvan syntymän jälkeen istuin sohvalla ja imetin. Oli hiukan yllättävää miten paljon imetykseen lopulta meni aikaa. Kun oma kroppa muutamaan viikkoon toipui synnytyksestä, niin alkoi vauvan vatsavaivat ja nukkumiselle heitettiin taas hyvästit.

Tämä teksti ei kuitenkaan ole valitusvirsi siitä miten hankalaa vauva-arki on. Päinvastoin, olen todella onnellinen ihanan pienen ihmisen kanssa vietetystä ajasta. Joskus jopa hämmentynyt siitä, että minun kehoni on rakentanut maailmaan noin hurmaavan pienen pojan.  

Tämä teksti on ylistys vertaistuelle, suosituksille ja verkkonäkyvyydelle. Ilman Facebookin vauva-, imetys- ja erikoisruokavalioryhmiä olisin ollut aivan hukassa pienen ihmisen kanssa. On mahtavaa huomata miten hyvin some on valjastettu vertaistuen käyttöön. Aina kun mielessä on ollut jokin askarruttava kysymys, niin siihen on löytynyt valmis vastaus jostakin ryhmästä. 

Somettamiseen on ollut aikaa enemmän kuin tarpeeksi vauvan ollessa rinnalla tai yöllä, kun uni ei ole enää tullut joskus kuudennen heräämisen jälkeen. Ryhmistä on löytynyt myös mainioita vinkkejä vauvan unipesän, syöttötuolin, kantokopan, turvaistuimen ja lelujen ostoon, hammastahnan, vaippamerkkien ja pillipullon valintaan. 

Erikoisruokavalion astuessa kehiin on niin some kuin verkko etsitty tarkkaan läpi. Mitä voi syödä huoletta, mitä vähän ja miten laajentaa ruokavaliota. Olen ostanut muutaman sähköisen reseptikirjan, verkkokurssin, etsinyt ravintoterapeutin LinkedInistä ja tilannut läjän vähän erikoisempia elintarvikkeita.

Vuoden aikana olen tehnyt valtavasti verkko-ostoksia. Monet ostoksista ovat perustuneet suositukseen, uudelleenmarkkinointiin tai oikea aikaiseen mainokseen Facebookissa. Jos yrityksen tuotteita ei ole voinut tilata verkosta, niin kiinnostus on loppunut nopeasti. Verkko-oston pitää olla vaivatonta ja nopeaa eli tärkeää on hyvä käytettävyys, riittävä määrä maksutapoja ja toimitusvaihtoehtoja. 

Paras markkinointikeino ovat tyytyväiset asiakkaat. Koska yrittäjän kassakone ei kuitenkaan odottamalla kilise, on syytä ottaa muut keinot käyttöön. Facebook-markkinointi on erittäin edullista tällä hetkellä. Facebookissa on useampi miljoona suomalaista, joten sieltä löytyy kohderyhmää jokaiselle yritykselle. Uudelleenmarkkinoinnilla tavoittaa Facebookista helposti ne asiakkaat, joiden ostosreissu on syystä tai toisesta jäänyt kesken. 

Vaikuttajamarkkinoinnilla saa nopeutettua perinteistä viidakkorumpua. Vaikuttaja testaa tuotteesi ja kertoo sitten niistä blogissaan tai somekanavissaan. Hyvällä vaikuttajalla on vakiintunut häntä seuraava yleisö, joka uskoo vaikuttajan sanaa. Uskoo siis, että hän vilpittömästi on pitänyt tuotteestasi. Toivottavasti näin onkin käynyt, koska muuten kärsii niin brändin kuin vaikuttajan uskottavuus. 

Viidakkorumpuun kannattaa lyödä myös itse vauhtia ja kertoa omista tuotteistaan, niin henkilökohtaisissa somekanavissa kuin yrityksen profiilissakin. Verkostoitumalla asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa löytyy päivityksille kuulijakunta, joka haluaa kuulla sinusta ja yrityksestäsi. 

Viimeisen vuoden sisään minulla ei ole juurikaan ollut mahdollisuutta ravata shoppailemassa fyysisesti. Ilman verkkoa olisi elämä ollut todella erilaista. Verkosta olen saanut sujuvasti vaatteet itselle ja vauvalle, syntymäpäivälahjat, elintarvikkeita ja kaiken muun tarpeellisen (sekä tarpeettoman). 

Kiitos kaikille yrittäjille, jotka olette olleet aktiivisesti esillä someryhmissä ja markkinoineet tuotteitanne. On paljon helpompi tehdä ostoksia kun kaikkea ei tarvitse kaivaa kiven ja kannon alta. 

Joanna Hoffren

Sollertiksen toimitusjohtaja ja diginainen. Rakastaa hakukoneoptimointia melkein yhtä paljon kuin yli 200 huonekasvin kokoelmaansa. Bloggaa omassa blogissaan älykodin ratkaisuista.

Lue Joannan viimeisimmät tekstit.

VIIMEISIN ARTIKKELI

Uudet kotisivut yritykselle – vinkit kotisivujen hankintaan

09.04.2024 |

Yrityksesi tarvitsee uudet kotisivut, mutta et tiedä mistä aloittaa. Kuulostaako tutulta? Kokosimme sinulle kotisivujen hankintaan … LUE LISÄÄ…

4 kysymystä ja vastausta palveluidemme tietoturvasta

05.04.2024 |

Tietoturva on aihe, josta meillä Sollertiksella puhutaan jatkuvasti. Se on koko yrityksemme elinehto. Tietoturvaa pidetään … LUE LISÄÄ…

PiKa Puhtaus – oppeja digimarkkinoinnista ja helpotusta arkeen 

25.03.2024 |

PiKa Puhtaus Oy on vuonna 2011 perustettu siivouspalveluja tarjoava yritys. PiKa Puhtaus tarjoaa koti-, toimitila- … LUE LISÄÄ…

Miten voin hyödyntää Microsoft Copilottia – työkaverina tekoäly

21.03.2024 |

Microsoft Copilot on tekoälyavustaja, joka voi auttaa säästämään aikaa ja tehostamaan työtä. Se on digitaalinen … LUE LISÄÄ…

Kadonneen datan arvet – Varmuuskopioinnilla vältyt katastrofilta

15.03.2024 |

Varmuuskopiotko tarpeelllisia? Turhaa ajan haaskausta, lisää kustannuksia, ohjelmien asennusta, vaivannäköä, ei meille kuitenkaan mitään satu … LUE LISÄÄ…

PK-yrityksen tuet ja rahoitus vuonna 2024

02.02.2024 |

Kaupallinen yhteistyö Sortter Oy Vuonna 2024 yrityksille on tarjolla useita eri rahoituskanavia ja tukimuotoja. Yritystuella … LUE LISÄÄ…

Sähköpostimarkkinointi ohjelma yrityksille – ActiveCampaign

28.12.2023 |

Yrityksille suunnatut sähköpostimarkkinointi ohjelmat tarjoavat monipuolisia työkaluja kampanjoiden suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan. Tässä kirjoituksessa tarkastelemme … LUE LISÄÄ…

Kesäharjoittelijana

07.07.2023 |

Hei vaan! Olen Laura, opiskelen Ingmanedu Kulttuurialan ammattiopistossa Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoa. Etsin itselleni … LUE LISÄÄ…